Przynajmniej raz w roku warto przeprowadzić tę operację, choć mechanicy zalecają nawet dwukrotnie częściej. W serwisie należy sprawdzić na termometrze, na ile klimatyzacja jest wydajna, czyli czy schładza powietrze do określonej temperatury. 8-10 stopni Celsjusza powinno być bez problemu osiągnięte po włączeniu maksymalnego chłodzenia. Oczywiście, jeśli urządzenie jest w pełni sprawne.

Poza tym niezbędna jest dezynfekcja, potocznie zwana odgrzybieniem klimatyzacji. Bakterie i drobnoustroje dostające się do wnętrza auta przez kratki nawiewu, mogą bowiem być niebezpieczne dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Niezbędne jest więc czyszczenie. Jest kilka sposobów dezynfekcji.

* Metoda chemiczna

Za pomocą rurki skraplacza do układu wentylacji aplikowany jest środek chemiczny. Trwa to od 10 do 15 minut. Następnie trzeba odczekać 15-20 minut, aby chemia zaczęła działać. Po tym czasie włącza się klimatyzację na niskiej prędkości, aby wydmuchać pozostałości z układu.

* Ozonowanie

Do kabiny samochodu wkłada się urządzenie zwane ozonatorem, uruchamia silnik auta, włącza wentylator i ozonator. Ustawia się przy tym obieg wewnętrzny powietrza. Ozonator tworzy ozon, który krąży po układzie wentylacji pojazdu zabijając drobnoustroje. Operacja ta trwa od pół godziny do 40 minut.

* Ultradźwięki

Jest to jedno z najnowszych rozwiązań służących do oczyszczania wnętrza auta z grzybów i bakterii. Zabieg odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1.7 MHz. Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgłę o średnicy kropel około 5 mikronów. Mgła wypełnia całe wnętrze samochodu i przedostaje się do parownika usuwając wszystkie zanieczyszczenia.

* Sposób mechaniczny

Polega on na bezpośrednim czyszczeniu parownika. Usługa ta jest rzadko stosowana, gdyż wiązać się może z demontażem wielu części samochodu, aby wyjąć parownik.

Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy, nazywany też przeciwpyłkowym, powinien być wymieniany co dwa lata lub po przejechaniu 30 tysięcy kilometrów, w zależności co nastąpi szybciej. Takie są zalecenia producentów. W praktyce jednak terminy te należy skracać o połowę. Jeśli jeździmy zazwyczaj po piaszczystych drogach, nie zaszkodzi wymiana nawet co pół roku.

- Filtr kabinowy zatrzymuje zanieczyszczenia z drogi, takie jak liście czy kurz oraz pyłki roślin, a to ważne dla alergików -

- Powietrze najpierw przechodzi przez filtr, potem jest schładzane, na końcu przez nawiewy wtłaczane do kabiny pojazdu.

Gdy filtr kabinowy jest brudny, nadmuch jest słaby. Jeżeli dodatkowo jest wilgotny, w samochodzie czuć nieprzyjemny zapach. Można też usłyszeć przytłumiony dźwięk nawiewanego powietrza. Na rynku są dwa rodzaje filtrów: zwykły i węglowy. Ten drugi oprócz zatrzymywania zanieczyszczeń powstrzymuje też zapachy z otoczenia przed dostaniem się do wnętrza samochodu.

Wymiana filtra nie jest skomplikowana, ale wymaga pewnej wprawy. Nieumiejętny demontaż może skończyć się połamaniem elementów mocowania filtra.